Stem, hoe zorg je er goed voor?

Hoe zorg je ervoor dat je stem gezond blijft? Je kunt daar zelf een heleboel aan doen. Lees hoe.

Houding, adem en stem.

Praat met de adembeweging in je buik. Roep eens: Ksjt! Je buik schiet naar binnen. Elke emotionele impuls in wat je zegt voel je in je buik. Dat gaat vanzelf als je iets echt meent. Gebruik dat als je praat.

Houd je nek los en je rug lang, je hoofd recht op je romp en niet vooruit gestoken.

Moet je mensen toespreken in een grote ruimte of lawaai? Gebruik geluidsversterking.

Stem, hoe zorg je er goed voor 1

Help, mijn stem overbelast!

Heb je je stem overbelast, een vermoeid gevoel in je hals of keelpijn? Hou dan daarna een poos je mond, dan kunnen de spieren in je hals en je stembanden herstellen. Drink water.

Adem als je niet praat, door je neus, tenminste als je je niet hoeft in te spannen. De lucht wordt dan verwarmd, bevochtigd en gereinigd.

Fluisteren zonder geluid is goed. Hard fluisteren is niet goed, dat veroorzaakt juist spanning rond je stembanden.

Gapen ontspant je stembanden doordat je strottenhoofd in een lage positie komt.

Keelsnoepjes: ergens op zuigen stimuleert de bloeddoorstroming in de keel. Zuig op iets dat zacht is, b.v. (laurier-) dropjes, honing-dropjes. Menthol maakt het slijmvlies schraal.

Praten in lawaai.

Ben je in een café met veel muziek en herrie? Schreeuw niet over het rumoer heen, maar praat er luid, langzaam en laag dwars doorheen. Articuleer beter dan je gewend bent. Accepteer het als je er niet doorheen komt.

Doe oordopjes in tijdens disco of popconcert (die met een filter met een gaatje erin). Dan versta je elkaar beter. Dus je hebt minder drang om te schreeuwen en dat is beter voor je stem!  En je beschermt je gehoor tegen blijvende beschadiging.

 Gezonde stem in een gezond lijf!

Zorg voor frisse en voldoende vochtige lucht in de ruimte waar je werkt: zet een bakje water op de verwarming.

Zorg voor een goede weerstand: regelmatig bewegen en frisse lucht, voldoende slaap, gezond eten met voldoende vitamines en mineralen, enz.

Probeer langdurige stress te voorkomen of onderneem actie om die te verminderen.

Roken en drinken.

Niet roken! Roken is zeer slecht voor je keel, stembanden, luchtwegen en longen. Het veroorzaakt een voortdurende irritatie en tast het weefsel aan. Het vermindert het functioneren van je stem en je ademhaling ernstig. Roken kan kanker veroorzaken van o.a. strottenhoofd en longen.

Stem, hoe zorg je er goed voor 2

Drink weinig alcohol, koffie en zwarte (gewone) thee: deze dranken stimuleren de vochtafdrijving, waardoor je slijmvliezen relatief weinig vocht krijgen. Drink veel water: 1 tot 2 liter per dag.

Toch klachten opgelopen? Neem contact op met de logopediepraktijk voor advies of behandeling.